ورق های فایبرگلاس خود ترکیبی از اپوکسی، الیاف شیشه و ونیل استر هستند و در برابر فشار بالا، ضربه، خوردگی و مواد اکسید کننده موجود در آب بسیار مقاوم می باشند. این دستگاه می‌تواند تا 6 بار فشار را تحمل کند و رنگ بدنه آن معمولا سفید یا آبی است. به‌طورکلی برای نصب مدل فلنچی دستگاه‌های سختی گیر مغناطیسی نیاز است تا محل نصب که توسط متخصص‌ها تعیین می‌شود بریده شود. این مسئله در مؤسسات بزرگ نیاز به برنامه‌ریزی و تعین وقت قبلی می‌باشد و باعث هدر رفت زمان می‌شود. همچنین نصب این دستگاه توسط افراد معمولی میسر نمی‌باشد و بایستی توسط افراد متخصص در این حوزه صورت گیرد.

تشکیل دهنده های سختی گیری الکترونیکی، یک یا چند سیم پیچ و یک جعبه ی کنترل می باشند. این سیم پیچ ها که به جعبه کنترل متصل اند، دور لوله پیچیده می شوند. به محض اتصال جعبه کنترل به برق، از سیم پیچ جریان AC عبور می کند که با عبور این جریان متغیر، میدان الکرومغناطیسی متغیری در لوله القا می شود. این رسوب زداهای الکترونیکی، با ایجاد میدان های مغناطیسی متغیر با آرایش دوایر متحد المرکز درون لوله، بر یون های مثبت و منفی معلق موجود درآب تاثیر می گذارند. با توجه به اینکه جریان عبور کننده از سیم پیچ متغیر، AC می باشد، میدان مغناطیسی ای که در لوله القا شده نیز متغیر خواهد بود. بخاطر خواص مغناطیسی ای که فلزات از خود دارند، و تاثیراتی که ممکن است بر میدان مغناطیسی حاضر در لوله بگذارند، بهتر است که از آن ها درلوله های پلاستیکی و یا از جنس فلزاتی مانند مس که خاصیت مغناطیسی ندارند، استفاده نماییم.

البته باید به این نکته مهم اشاره کرد که پکیج دو مبدله کمتر از پکیج تک مبدل جرم میگیرد و همین نکته باعث شده که بسیاری افراد به خرید پکیج دو مبدل رو بیاورند اما باز هم برای پکیج دو مبدل وجود یک دستگاه سختی گیر توصیه می شود. باید در نظر داشته باشید که تکنولوژی سختی گیرهای مغناطیسی همانگونه که آورده شد متعلق به سال های بسیار دور است .و در بسیاری از کشور های پیشرفته دنیا امروزه از این نوع سختی گیر استفاده می شود. در نتیجه اگر قرار بود تاثیری نداشته باشد در این کشور ها باید سال ها پیش از آن استفاده نمی کردند.اما نکته مهمی که وجود دارد تنوع این نوع سختی گیر ها در بازار می باشد. آهن ربا نئودیمیم دارای جاذبه قوی، اغلب در تصفیه مغناطیسی آب برای جلوگیری یا کاهش تشکیل مقیاس با آب سخت استفاده می شود. باید پرسید آیا این کار درست است؟ واقعیت است یا افسانه؟ بخشK & J اطلاعات موجود را بررسی می کند و کمی در مورد این موضوع بحث برانگیز آزمایشاتی انجام می دهد. رسوب زدای های مغناطیسی شرکت رسوب پاد البرز با نام تجاری RPM ابتدا منطبق با تکنولوژی شرکت نیلسون دانمارک ساخته شد .

از جمله این عوامل می توان اثر یون های موجود در آب و قدرت یونی یا هدایت الکتریکی آب و دما و عوامل فیزیکی نظیر شرایط هیدرو دینامیکی تصفیه مغناطیسی را نام برد. آیا سختی گیرهای مغناطیسی واقعاً مؤثر هستند؟ سؤالی که افراد شکاک و یا بادید علم‌گرا ممکن است به ذهنش برسد. چراکه در اکثر موارد جزئیات کمی در باب تجزیه‌وتحلیل خوردگی یا تعادل جرم سیستم و همچنین اندازه‌گیری متغیرهای آب پس از تصفیه مانند غلظت یون‌های سختی و یا ساختار و مورفولوژی ذرات معلق در آن وجود دارد.

برخی از انواع این سختی گیرها را در اصطلاح، اصلاح گر غیر شیمیایی نیز می‌نامند. چرا که بدون استفاده از هیچ گونه ماده شیمیایی، امکان تشکیل رسوب در مجاری داخلی دستگاه را از بین برده و بازدهی و عملکرد پکیج را افزایش می‌دهد. آب مهمترین سیال در حرارت و برودت است که وظیفه انتقال گرما در مبدلهای حرارتی را به عهده دارد . در برج های خنک کن ، بویلرها و چیلرها و کولینگ تاورها از آب به عنوان مایع مبدل استفاده می شود به طوریکه گردش آب موجب تبادل حرارتی می گردد . معمولا آب استفاده شده درکاربردهای حرارتی و برودتی از نوع آب سخت است ، آبهای سخت تشکیل پوسته کربنات کلسیم می دهند که مشکلات متعددی را بوجود می آورد. این پوسته به شکل رسوب بر روی سطوح داخلی لوله های حامل آب باعث کاهش ظرفیت انتقال جریان آب و انتقال جریان حرارت می شود که باید از سختی گیر مغناطیسی ( رسوب زدا RG1 پکیج چیلر و …) استفاده کرد.

توجه داشته باشید که به طور کلی ممکن است عمل کرد این دستگاه‌ها بسته به متغیرهای آب، از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر متفاوت باشد. شایان ذکر است که خطوط جریان برق با ولتاژ بالا که در نزدیکی میدان الکترو مغناطیسی نصب شده‌اند به خودی خود بر اثر بخشی سختی گیری آب اثر منفی می‌گذارند. طبق گزارش‌های موجود، سختی گیرهای الکترو مغناطیسی در سیستم‌های بزرگ تصفیه‌ی آب موجود در مجتمع‌های تجاری و صنعتی نتایج مثبتی داشته‌اند؛ چرا که در این قبیل سیستم‌ها می‌توان کیفیت آب را بر اساس نیازهای دستگاه تحت کنترل قرار داد.

سختی گیرهای مغناطیسی به دلیل وجود میدان مغناطیسی دائمی هزینه‌های رسوب زدایی در چیلر و الکتروموتورها ویا حتی کشاورزی را کاهش می‌دهد. از دیگر مزایای سختی گیرهای مغناطیسی می‌توان به نصب آسان آن بر روی انواع لوله اشاره کرد. همان‌طور که میدانید، آب سخت آبی است که حاوی نمک‌های معدنی از قبیل ترکیبات بی‌کربنات، یون‌های کلسیم، منیزیم و غیره‌ است.

این دستگاه زمانی اختراع شد که انسان ها متوجه شدند زمانی که آب از صخره هایی با خاصیت مغناطیسی عبور می کنند از رسوب آن ها کاسته می شود. بازدهی دستگاه های سختی گیر آب مغناطیسی متناسب با میزان سرعت جریان آب است که در بهینه ترین حالت به میزان هشتاد درصد از حجم رسوبات کاسته خواهد شد این مطلب را باید در نظر گرفت که میزان شدت مغناطیسی موجود در طبیعت حدوداً دربازه دو تا هفت دهم گوس میباشد. سختی گیر مغناطیسی، دستگاهی است که با استفاده از قطعات مغناطیسی ساخته شده از فلزاتی همچون کبالت آهن نیکل و غیره که خاصیت مگنتیک دارند مانع از ایجاد رسوب در سیستم می شود. به جهت دستیابی به راندمان بالاتر و استفاده بهینه از سرمایه گذاری های انجام شده مقابله با مسئله رسوب از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی دیگر از نقاط ضعف سختی گیرهای مغناطیسی می توان به از بین نبردن کامل سختی آب در مواقعی که آب دچار تلاطم می باشد و کاربرد کم آن اشاره کرد. در صورتیکه از فن آوری سختی گیری مغناطیسی RG1 ( رسوب زدا پکیج ) در چیلرها به خصوص در ورودی کندانسورآنها استفاده شود ، نه تنها از بروز لایه های رسوب در آنها جلوگیری می شود بلکه به مرور زمان رسوبهای موجود نیز از بین رفته و نیا ز به سختیگیری شیمیایی یا اسید شویی برطرف می شود .